Solliciteren

Contact

Nieuwsbericht

De 5 grootste containerschepen ter wereld

17
februari, 2022

Regelmatig zien we de grootste containerschepen ter wereld voorbij komen bij de containeroverslag. Ook op deze enorme schepen worden de ladingen handmatig door sjorders los en vast gezet.

De gemiddelde capaciteit van zo’n mega schip is meer dan 23.000 teu. Een teu staat voor Twenty feet Equivalent Unit. Dat is een standaard containermaat, waarbij een 20-voetcontainer telt voor 1 teu.  Met andere woorden: er passen meer dan 23.000 20-voet containers op deze giganten.

Maar welke schepen er op dit moment de grootste zijn? Hier delen we de top 5 grootste containerschepen van de wereld!

1. Ever Alot (24.004 teu)

De Ever Alot bij scheepsbouwer Hudong–Zhonghua op het dok.

 

Dit schip is vers van de pers, want hij is afgelopen december ter water gelaten door de Chinese scheepsbouwer Hudong–Zhonghua. De ‘Ever Alot’ is een zusterschip van de ‘Ever Ace’ die deze zomer in de vaart kwam en die toen nipt de megamaxen van concurrent HMM aftroefde.

Wel te water dus, maar in Rotterdam hebben we de Ever Alot nog niet mogen aanschouwen. Naar verwachting zal dit schip in april 2022 in bedrijf genomen worden.

 

2. Ever Ace (23.992 teu)

De Ever Ace aangemeerd bij de ECT Delta in 2021.

 

De ‘Ever Ace’ is net van haar troon gestoten met slechts 12 teu capaciteitsverschil met de nummer één. Bleef de capaciteit van de ‘Ever Ace’ met 23.992 teu nog net onder de 24.000 teu steken, de ‘Ever Alot’ gaat er nét overheen: 24.004 teu.

Afgelopen november deed de “Ever Ace’ de Rotterdamse haven voor de tweede keer aan in de ECT Delta terminal in de Amazonehaven. Lees er hier meer over.

 

3. HMM Algeciras – serie (23.964 teu)

De HMM Copenhagen uit dezelfde Algericas-serie bij onze containeroverslag.

 

Het HMM Algericas (400 x 61 meter) is het eerste containerschip van het Zuid-Koreaanse Hyundai Merchant Marine (HMM) in de zogenoemde 24.000 teu klasse, waarvan er in 2018 maar liefst 12 werden besteld.

Na de Algeciras volgden in dezelfde serie de Copenhagen, Dublin, Gdansk, Hamburg, Helsinki en Le Havre van HMM met dezelfde specificaties. Met deze nieuwe schepen wil HMM duurzamer varen. De schepen zijn voorzien van scrubbers, een geoptimaliseerde romp en een efficiënte motor.

 

4. HMM Rotterdam-serie (23.820 teu)

Het megaschip HMM Rotterdam wordt de haven ingesleept.

 

Hyundai Merchant Marine (HMM) bezet ook de derde plek in deze top 5. De overige vijf schepen uit de 24.000 teu-klasse van HMM zijn eveneens 400 meter lang en 61 meter breed. Deze schepen kunnen echter 144 teu minder meenemen dan de zeven lijstaanvoerders.

De namen van deze HMM schepen zijn: Rotterdam, Oslo, Southampton, Stockholm en St. Petersburg.

 

5. MSC Gülsün (23.756 teu)

De MSC Gülsün in de haven van Rotterdam. © Port of Rotterdam – Ries van Wendel de Joode

 

Voordat HMM met haar nieuwe megacontainerschepen ging varen, was het MSC Gülsün van Mediterranean Shipping Company (MSC) met een capaciteit van 23.756 teu het grootste containerschip ter wereld. Het was ook het eerste dat 24 containers breed kon laden. Ook de Gülsün werd gebouwd in Zuid-Korea en was de eerste in een serie van 11 schepen van MSC met een capaciteit tussen de 23.000 en 24.000 teu.

Werken bij

Wil je graag werken bij Matrans?

Bekijk vacatures